گیاهان آپارتمانی چه فوایدی برای خانه دارند؟

نگه داشتن انواع گل و گیاه در منازل و یا محیط‌های کاری تاثیرات مثبتی بر روح و جسم ما می‌گذارد به همین دلیل وجود آن‌ها در محل زندگی ضروری است. فواید گل آپارتمانی قدری موثر است که باید نگاه ویژه‌تری به گیاهان بیندازیم. گیاهان با زندگی انسان‌ها وارد تعامل می‌شوند و از کیفیت خواب تا کاهش آلودگی صوتی را کنترل و مدیریت می‌کنند.
نگاهی که سال‌های پیش به گیاهان وجود داشت محدود به زیباسازی فضا بود اما اکنون بسیاری از افراد آگاه شدند که گیاهان ناجی انسان‌ها هستند و بهتر است از منظر دیگری به انواع گل و گیاه مناسب آپارتمان نگاه کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع فواید گیاه آپارتمانی آشنا شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

۱- خاصیت تصفیه کنندگی هوا

طبق تحقیقاتی که روی فواید گیاه آپارتمانی انجام شده است این نتیجه به دست آمد که گیاهان می توانند تا ۷۸ درصد از سم‌هایی که در هوا وجود دارد را تصفیه کنند. یعنی گیاهانی که در آپارتمان قرار می دهید، دی اکسید کربنی که در هوا وجود دارد را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل میکنند.

آلاینده‌هایی که گیاهان آن‌ها را تصفیه می‌کنند:

آلاینده‌ها، از راه‌های مختلفی مانند: لاک ناخن، بنزن، جوهر پرینتر، چرم های مصنوعی و … وارد هوای محیط می‌شوند.
با نگه داشتن گیاه مناسب آپارتمان در محیط زندگی یا کار می‌توانید اثرات بدی که سم‌های موجود در هوا روی جسم و روحتان می گذارد را کاهش دهید. در ادامه برخی از گیاهانی که به تصفیه هوا کمک می‌کنند را نام می‌بریم:

۲- بالا بردن کارایی و پایین آوردن استرس

ممکن است روز سختی را پشت سر گذاشته باشید یا به علت برخی فشارها، حال روحی شما خوب نباشد. در این شرایط کمی قدم زدن در پارک‌، مراکز خرید یا تعامل با افراد می‌توانید این بار منفی را کاهش دهید.
درواقع طبق آمارها تعامل باعث می‌شود افکار شما آزاد شود و برای مدتی استرس را فراموش کنید. تعامل تنها معطوف به فعالیت‌های بیرونی نیست نگهداری از یک گیاه هم تعامل است.
مجله انسان شناسی فیزیولوژیکی، در سال‌ها قبل مقاله‌ای را منتشر کرد که مدرک و دلیل اصلی کاهش استرس توسط گیاهان است. طبق این مقاله آبیاری، هرس، نگهداری و جابه‌جایی گیاهان باعث کاهش استرس و افزایش سرخوشی در افراد می‌شود.

۳- افزایش یادگیری یکی از فواید گل آپارتمانی

جالب است بدانید خرید گل آپارتمانی مناسب و قرار دادن آن در محیط خانه باعث بالا رفتن یادگیری در کودکان می‌شود. طی تحقیقاتی مشخص شد کودکانی که با گل و گیاه ارتباط دارند هوش یادگیری آن‌ها از کودکانی که هیچ ارتباطی با گل و گیاه ندارند بیشتر است. حضور گل و گیاه در مکان‌هایی که کودکان در آنجا حضور دارند باعث افزایش تمرکز و گیرایی آن‌ها می‌شود.
در سال‌های اخیر تحقیقی در این زمینه انجام شد، شرکت‌کنندگان این آزمایش کارکنان شرکت بزرگ آمازون بودند؛ فضای کار کارمندان را مملو از گل‌های آپارتمانی کردند و نتیجه و بازدهی که از این آزمایش برداشت شد بی‌نهایت شگفت انگیز و متحیرکننده بود.
نتیجه آزمایش نشان می‌داد که کارکنان بازدهی بالاتری از ساعات کاری دیگر داشتند و همچنین زمان بیماری کارکنان نیز کاهش پیدا کرد.
بیشتر افراد زمان زیادی را مشغول به کار یا مطالعه هستند، قرار دادن یک گلدان روی میز کار به افزایش تمرکز و سپس یادگیری بهتر کمک می‌کند.

۴- افزایش شادی

یکی دیگر از فواید گل آپارتمانی، افزایش احساس شادی است. تصور کنید مادری هستید که ساعتی از روز را مشغول رسیدگی به گیاهان هستید برای گیاهان آواز می‌خوانید با آن‌ها صحبت می‌کنید و به امور روزانه گیاهان رسیدگی می‌کنید.
مراقبت از گیاهان سرخوشی و لطافت را در افراد افزایش می‌دهد، حق انتخاب با شما است می‌خواهید در طول روز زمانی را برای مراقب از روح خود اختصاص دهید یا خیر؟
تحقیقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته که نشان می‌دهد بیماران بستری در بیمارستان که گل و گیاه در اطراف اتاق آن‌ها حضور دارد زودتر از بیماران دیگر بهبود می‌یابند. بنابراین خرید یا تکثیر گل آپارتمانی مزایای زیادی می‌تواند برای شما داشته باشد.

۵- کاهش حس خستگی با افزایش رطوبت هوا

سطح رطوبت همانند اکسیژن در زندگی انسان تاثیرگذار است، برخی از فواید رطوبت را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

گیاهان در زمان فتوسنتز مقدار قابل توجه ‌ای اکسیژن از خود آزاد می‌کنند که باعث افزایش رطوبت در فضا می‌شود. نگهداری از گیاهان آپارتمانی باعث افزایش رطوبت می‌شوند آن‌ها را در کنار هم قرار دهید نیاز محیط به رطوبت را برآورده شود.

۶- پیشگیری از آلرژی

آلرژی معمولا به دلیل قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در معرض ماده آلرژن ایجاد می‌شود. سعی کنید کودکان خود را با حساسیت زدایی زودتر در معرض این گونه گیاهان قرار دهید، در این صورت به آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز آلرژی در آینده کمک خواهید کرد.
فصل بهار برای بسیاری از افراد نماد عطسه و آبریزش بینی است؛ زیرا با ورود به این فصل ذرات‌ ریزی که در هوا معلق هستند به این افراد صدمه می‌زند و مانع زندگی راحت می‌شوند.
در کنار درمان‌های دارویی که برای این بیماری وجود دارد روش‌های دیگری هم پیشنهاد می‌شود. بهره‌گیری از فواید گل آپارتمانی، شاید به نظر خنده دار برسد اما حضور برخی از گیاهان به تنفس راحت این بیماران کمک می‌کند و باعث می‌شود تا در برخی فصول با آرامش از خواب بیدار شوند.

اکوپیت