بهترین زمان برای تعویض گلدان گل

پاسخ سوال چه موقع گلدان گل را عوض کنیم؟ و تعویض خاک گلدان شامل مراحل زیر می باشد:

مرحله اول تعویض خاک گلدان، به گیاه خود آب بدهید.

مرحله دوم تعویض خاک گلدان، گیاه را به آرامی درآورید.

مرحله سوم تعویض خاک گلدان، خاک های چسبیده به ریشه را به آرامی شل کنید.

دقت کنید که گلدان جدید خیلی بزرگ تر از قبلی نباشد تا ریشه گیاه پوسیده نشود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چه زمانی یک گیاه نیاز به تعویض گلدان گل دارد؟

هر گیاهی که برای مدتی رشد می کند، ریشه های آن بزرگ تر می شوند و برای ادامه رشد خود نیاز به فضای بزرگ پیدا می کند. این رشد گیاه لزوما از روی ظاهر بیرون از خاک آن معلوم نمی شود؛ زیرا ریشه در زیر خاک پنهان هستند.

علائمی که با کمک آن ها می توان به سوال چه موقع گلدان گل را عوض کنیم؟ پاسخ داد به شرح زیر هستند:

۱) ممکن است قسمت هایی از ریشه را ببینید که از سوراخ زیر گلدان گل بیرون آمده اند.

۲) ریشه های نو و تازه بالغ شده گیاه را ببینید که در سطح رویی خاک پدیدار شده اند.

۳) گیاه را از ظرف محفظه آن خارج می کنید و بیشتر از آن که خاک ببینید، ریشه های انبوه و در هم تنیده گیاه را مشاهده می کنید.

نشانه های پژمردگی و پریشانی برای تعویض گلدان

ضعیف  شدن گل دهی گیاه،  خشک شدن سریع خاک ، خشک شدن سریع برگ ها و ساقه های محکم و حتی ریزش برگ  های گیاه شما و برگشتن برگ های آن می تواند نشانه پژمردگی و پریشانی گیاه شما باشد. گل ها و گیاه ها  این این گونه علامت ها را به این دلیل  نشان می دهند که شاید قادر به جذب کافی مواد مغذی مورد نیاز رشد خود و هم چنین  آب و رطوبت کافی  با کمک وضعیت کنونی ریشه های  خود نمی باشند.  ظرف محفظه و گلدان گل ها و گیاه ها ی خود  را به طور مرتب بررسی کنید، و حتی  در صورت امکان ، آن ها را از گلدان های خود بیرون بیاورید تا وضعیت انبوه بودن و شلوغی ریشه ها را بررسی کنید.

زمان تعویض گلدان گل

۱ ) گل ها و سبزیجات سالانه که  پرورش دادن آن ها را با کاشت  بذر آن ها  در ظرف ها  و گلدان های کوچک شروع کرده اید ، به تدریج نیاز به انتقال به ظرف ها  و گلدان های بزرگ تر پیدا خواهند کرد ، شاید  حتی به طور متوسط هر ماه،  تا زمانی که برای  کاشته شدن در ظرف گلدان اصلی خود آماده  شوند، نیاز به تکرار تعویض خاک گلدان و حتی خود گلدان گل داشته باشید.

۲) بهتر است بدانید،گیاه های دائمی، نظیر درخت ها، درختچه ها و گل های چند ساله، ممکن است هر چند سال یکبار به تعویض خاک گلدان و یا محفظه خود نیاز پیدا کنند. بهتر است  برای این دسته از گیاه ها، هنگامی که  رشد آن ها هنوز کند است  و به بلوغ نرسیده اند، قبل یا بعد از گل دهی ، بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان است.

با این برنامه ، گیاهان این فرصت را دارند که از اختلال ریشه ای که به طور مداوم اتفاق می افتد، دوری کنند. خاک گلدان گیاه های  چند ساله و دائمی را که فصل شکوفایی آن ها در بهار می باشد  را  در فصل پاییز و گیاه های همیشه سبز را در فصل  بهار و یا پاییز  عوض کنید.

۳) ساعت های طولانی حضور نور خورشید در روز های اواخر فصل بهار (و یا حتی فصل تابستان) مثل سوخت موشک برای گل ها گیاه های آپارتمانی و سرپوشیده است. با افزایش و بالاتر رفتن دما و همچنین افزایش  شدت تابش نور خورشید، گیاهان شما تنها تمایل خواهند داشت تا ریشه های خود را گسترش داده  و همینطور رشد کنند، رشد کنند، و رشد کنند، پس بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان است.

۴) برای رسیدن به پاسخ سوال چه موقع گلدان گل را عوض کنیم؟ واستفاده هرچه بهینه تر از فصل اوج رشد گیاه ، این زمان مناسب برای تعویض خاک گلدان های خانگی خود را از دست ندهید.  اگر می خواهید گل یا گیاه خود را درون یک گلدان جدید قرار دهید یا به راحتی خاک اضافه به گلدان فعلی آن اضافه کنید ، گیاه شما از فضای اضافه شده و استفاده از  تقویت مواد مغذی که با تعویض خاک گلدان به آن بخشیده اید بسیار سپاسگزار خواهد بود و با ایجاد زیبایی و رنگ از شما تشکر خواهد کرد!

روش های تعویض خاک گلدان

۱) همیشه نیاز به تعویض گلدان نیست.

گاهی اوقات می توان بدون تعویض گلدان اصلی و انتقال گیاه به یک گلدان جدید هم از خوبی های فصل بهار استفاده لازم را کرد. در این روش شما گیاه را از گلدان در می آورید و پس از تعویض خاک گلدان خود، دوباره گیاه را در همان ظرفی قبلی می کارید. توجه کنید تنها هنگامی که ریشه های گیاه شما خیلی رشد کرد و انبوه شد نیاز به تعویض اندازه گلدان خواهید داشت.

۲) به گیاه خود آب بدهید.

از حداقل دو روز پیش از اقدام به تعویض، به گیاه خود آب بدهید. این کار موجب می شود بتوانید آن را راحت تر از گلدان خود خارج کنید. هم چنین موجب می شود که شدت شوک حاصل از درآمدن از گلدان بر ریشه ای گیاه کمتر شود.

۳) گیاه را به آرامی درآورید.

گلدان را به سمت مخالف خود بچرخانید. اگر در آورد گیاه از گلدان دشوار بود، با یک چاقوی کند، خاک اطراف گلدان را شل تر کنید تا گیاه راحت تر در بیاید و به ریشه های آن آسیبی نرسد.

۴) خاک های چسبیده به ریشه را به آرامی شل کنید.

خاک های چسبیده به ریشه گیاه را به نرمی از ریشه جدا کنید. اگر قسمتی از ریشه گیاه شما سفت شده، قهوه ای یا سیاه شده و خراب شده، آن را به آرامی از گیاه جدا کنید و ریشه گیاه را اصلاح کنید.

 برای انتخاب گلدان مناسب مراقب باشید که گلدان خیلی بزرگ نباشد، زیرا رشد گیاه را کند خواهد کرد. اگر از همان گلدان قبلی استفاده می کنید، رسوبات و خاک های مانده در گلدان را با آب داغ بشویید و جدا کنید.

می توانید یک لایه نازک حدود ۵ اینچ را در زیر گلدان قرار دهید و یا سنگریزه بریزید. سپس به آرامی یک لایه خاک به آن اضافه کنید.

اکوپیت